söndag 14 december 2008

Bakugn



I somras byggde jag en bakugn. Det bästa med projektet var att jag faktiskt tappade 5 kg i vikt. Vem har sagt att matlagning i någon mån inte kan påverka vikten?

Vem som helst kan bygga en bakugn med instruktioner från boken ovencrafters av Alan Scott. http://www.ovencrafters.net/

Materialkostnaden för mig blev ungefär 5000 kronor. Då köpte jag begagnat eldfast tegel från en byggåtervinning för en billig peng.

Baket börjar med att jag eldar från tidig morgon till sen eftermiddag. Jag har monterat in en termometer inuti ugnen och när ugnen är varm så rakar jag ut det mesta av glöden och låter temperaturen sjunka ned till ca 250 grader. Det är bra om man kan utnyttja den värmen för att t ex baka pizza. Det är värmen från botten av ugnen som gör pizzabrödet krispigt i botten.

När temperaturen sjunkit något, ner mot 200 grader är det dags att baka brödet, som med fördel är förberett redan dagen innan. När brödet väl är inne i ugnen sprayar jag vatten för att få en hårdare yta på brödet. Väl ute kan man spraya lite till för att få ytan att krackelera. Brödet blir fantastiskt, hårt på ytan som knäckebröd och poröst inuti.

När brödet är färdigt kan man slänga in lite grönsaker och kött på en plåt så att man utnyttjar värmen från elden.

1 kommentar:

  1. Wow igen...
    Kul avstressande hobby du har... höhö 5 kg great...

    Det är grönt.... Du får en gratis på www.wordpress.com Färdiga mallar..

    SvaraRadera