lördag 3 januari 2009

Surdegar och fluffdegar

Jag har verkligen försökt vara disciplinerad. Jag har satt igång, och sett att mina surdegar startat, men det har slutat med att jag har glömt bort dem i kylskåp och pannrum. Jag måste konstatera att jag är en "jästmänniska", helst ska det vara en jäst som bara behöver jäsa en gång, på en kvart!

I somras prövade jag en s k polish, d v s en jäsprocess som kräver en hel dags förberedelser där man adderar lite jäst och mjöl/vatten i taget, fram till den sista jäsningen då salt tillsätts. Degen fick en härlig och fast textur som erbjöd motstånd genom att återställa formen efter att jag petat på degen med mitt finger. Resultatet efter bakningen blev överraskande bra, brödet blev poröst med massa hål inuti och en hård skorpa på ytan.

Men, surdeg det har jag inte lyckats med. Jag tar gärna emot tips?

Tack för ditt tips Hanna!
http://www.lyckasmedmat.nu/recept.asp?receptnr=105

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar